IJMUIDEN - De expositie geeft een ruim beeld van de vele facetten van abstractie in de fotografie. Dat zijn realistische beelden van abstracte onderwerpen tot niet documentaire beelden die geheel zonder camera tot stand zijn gekomen.
Van Murray Maffra hangen er details van onderwerpen die in het dagelijkse leven zijn terug te vinden verwerkt tot een collage. Jan Koster fotografeert zijkanten van auto's en busjes. Daarbij is hij vooral geïnteresseerd in de kleurvlakken en de stootlijsten.
Van Jan Koster zijn ook wachtgevels te zien die hij fotografeerde op IJburg, onlangs was een selectie van deze gevels te zien in het NRC. Een wachtgevel is een blinde muur die wacht totdat er een andere muur tegenaan wordt gezet. In het begin van de expositie wordt met tekstpanelen en voorbeelden uitleg gegeven wat abstracte fotografie inhoudt, grotendeels aan de hand van de geschiedenis. Aan bod komt o.a. het werk van fotograaf en bioloog Anna Atkins, die rond 1850 met de eerste cyanotypies kwam, die beschouwd worden als een van de eerste abstracte foto's. Verderop in de tentoonstelling zijn er cyanotypies van Lisa Hamstra maar dan recent gemaakt. Aandacht wordt besteed aan geheel abstract werk, geen camera meer, geen donkere kamer, werk dat geheel gemaakt door de computer.
Daarbij komt men aan de grenzen van de fotografie. Is werk dat geheel door photoshop is gemaakt met als enige gelijkenis met fotografie dat het in bestanden opgeslagen kan worden en kan worden geprint, nog wel fotografie ? Wat in ieder geval geen fotografie is maar wel abstract zijn de sculpturen van Piet Tuytel, die zijn opgesteld om de grote ruimtes te onderbreken en te verlevendigen.
15 fotografen of kunstenaars zijn te zien, die elk op een eigen manier hun werk presenteren in een heel toepasselijk gebouw. De Visserhallen is een vervallen bedrijfspand in oud-IJmuiden waar vroeger kassarollen en plakband werden vervaardigd.