De NOS meldt vandaag dat de plannen van het bedrijf TEC-Farragon inmiddels in een vergevorderd stadium zijn. De ferry's zullen voornamelijk vracht gaan vervoeren, maar ook passagiers en hun auto's kunnen aan boord. Behalve Nederlandse toeristen hoopt het bedrijf ook Duitsers en Denen warm te maken voor de overtocht van zo'n 20 uur.
Dagelijkse afvaart
TEC-Farragon wil ferry's van rederij Stena Line gaan gebruiken en mikt op termijn op een dagelijkse afvaart. De keuze voor de Eemshaven is ingegeven door de strategische ligging en de goede infrastructuur: na aankomst in de Eemshaven kunnen whisky's en andere Schotse exportproducten binnen mum van tijd naar afzetmarkten als Duitsland en Denemarken worden vervoerd.
Op dit moment worden Schotse export-producten eerst naar het Zuid-Engelse Dover gereden, om daarvandaan via Calais over Europa te worden verdeeld.
Drie veerdiensten
Momenteel zijn er drie opties om per ferry Groot-Brittannië te bereiken. Behalve de route IJmuiden-Newcastle (DFDS Seaways) varen er ook ferry's tussen Hoek van Holland en Harwich (Stena Line) en Rotterdam - Hull (P&O Ferries). Het Schotse bedrijf laat weten dat de nieuwe veerdienst een alternatief voor de route IJmuiden-Newcastle (circa 16 uur) is.
De tijd zal leren of de nieuwe veerdienst marktaandeel van de verbinding IJmuiden-Newcastle kan afsnoepen, al lijken Noord-Hollanders met Edinburgh als reisdoel nog altijd sneller op de plaats van bestemming door eerst vanuit IJmuiden naar Newcastle te varen en daarvandaan met auto of trein verder te reizen.