IJMUIDEN - Met een reclamevliegtuig en een promotieteam in het Amsterdamse Vondelpark heeft citymarketing afgelopen weekeinde de aandacht gevestigd op IJmuiden Rauw aan Zee. Vanwege de coronamaatregelen kiezen veel mensen (opnieuw) voor een vakantie of dagje weg in eigen land. De keuze valt daarbij steeds vaker op IJmuiden en de gemeente Velsen.
Citymarketing Velsen verzint elk jaar een bijzondere actie om de havenplaats te promoten. In 2019 gingen de .IJmuiden-letters ‘on tour’ door Amsterdam en Haarlem en in 2020 werd de onder kinderen zeer populaire mascotte Kaatje Kabeljauw geïntroduceerd. Dit jaar werd dus gekozen voor een reclamevliegtuig die met de tekst ‘IJmuiden Rauw aan Zee’ meerdere rondes boven de metropoolregio Amsterdam vloog. Op social media verscheen een bericht dat de luchtreclame zelfs was gezien boven Gelderland. Het vliegtuig wordt in augustus en september nogmaals ingezet. Voor de tekst van de tweede vlucht wordt een prijsvraag uitgeschreven: hoe zou jij de gemeente promoten in 26 letters?
Bezoekers van het Vondelpark konden vrijdag en zaterdag op de foto op een ministrandje. De foto werd op een Photoflyer met informatie over IJmuiden aan Zee geplakt. Inwoners van de hoofdstad reageerden enthousiast op de actie: ‘Veel toeristen gaan bij een bezoek aan Amsterdam ook een dagje naar het strand, waarbij het merendeel in Zandvoort uitkomt. Dit is dus een slim charme offensief!’ Een motoragent die een tijdje had staan kijken stak bij vertrek zijn duim omhoog.
Citymarketing Velsen ondersteunt de gemeente Velsen sinds 2020 bij de toeristische marketing en promotie. Dit gebeurt onder de naam IJmuiden Rauw aan Zee. Eerder dit jaar zijn de toeristische website en de website van citymarketing samengevoegd op ijmuiden.nl.